trikolora

Alkohol si vybíráme hlavně podle chuti. Češi ale přihlížejí také k osobní zkušenosti, příležitosti nebo ceně

Praha, 27. května 2021 – Češi si oblíbený alkoholický nápoj vybírají primárně podle chuti, dále pak předchozí zkušenosti, příležitosti, značky nebo ceny. Vyplývá to z průzkumu realizovaného prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos pro Unii výrobců a dovozců lihovin ČR (UVDL ČR). K nejoblíbenějším alkoholickým nápojům patří pivo, bílé víno a lihoviny, ty lidé konzumují spíše výjimečně při oslavách. Naopak pivo si dají klidně i několikrát za týden, a to zejména při posezení s přáteli, k jídlu nebo jen tak na chuť. I přes významně vyšší oblibu piva jsou přitom lihoviny v Česku třikrát více zatíženy spotřební daní.

Chuť je pro nás rozhodující. 69 % Čechů si alkoholický nápoj vybírá právě podle chuti. Důležitá je také osobní zkušenost (53 %), příležitost (41 %), značka a cena (41 %), přičemž pouze pro 26 % cena hraje rozhodující roli. Naopak vůně, obsah alkoholu ani roční období na výběr nemají zásadnější vliv. Pro většinu lidí (70 %) je cena určující jen občas. K nejoblíbenějším alkoholickým nápojům patří u mužů pivo (91 %), lihoviny (55 %) a bílé víno (48 %), ženy mají pivo v oblibě méně (67 %) a namísto lihovin preferují bílé a červené víno. Mladým lidem do 35 let chutnají míchané koktejly (26 %).

„Průzkumy mezi spotřebiteli i data z celní správy nám ukazují, že spotřeba piva a vína je u nás významně vyšší než spotřeba lihovin. Přitom lihoviny jsou spotřební daní zatížené vůbec nejvíce, trojnásobně více než pivo, víno spotřební daň neobsahuje žádnou. V posledních týdnech se znepokojením sledujeme vyjádření politiků o možném dalším zvyšování spotřební daně pouze v oblasti lihovin. K poslednímu extrémnímu navyšování o 13,2 % totiž došlo teprve nedávno, na začátku roku 2020. Likérníkům, citelně zasaženým pandemií a zvýšením spotřební daně, nezbude nic jiného, než tuto položku promítnout do koncové ceny, což otevírá stále větší prostor pro šedou ekonomiku a zvyšuje diskriminaci lihovin,“ uvádí Vladimír Darebník, výkonný ředitel UVDL ČR.

Češi rádi experimentují

Většina respondentů (64 %) ráda zkouší nové druhy a chutě alkoholických nápojů. Jedná se zejména o mladší lidi do 26 let. Konzervativněji se ke konzumaci alkoholických nápojů staví starší generace. Téměř polovina (41 %) lidí ve věku 54 až 65 let pije pouze svůj odzkoušený nápoj. Češi jsou také ochotní si za prémiový alkohol připlatit. Uvádí to čtvrtina respondentů. Při speciálních příležitostech, jako jsou svatby či jiné oslavy, si prémiový alkohol dopřává téměř polovina lidí (48 %).

„V posledních letech rostla spotřeba prémiových lihovin, která byla primárně tažena růstem importovaných značek, a to až do roku 2019. Od té doby převzaly růst převážně lokální značky třtinových rumů. Větší oblibu českých lihovin v posledních letech umocňuje i odliv zahraničních turistů v důsledku protipandemických opatření,“ říká Tomáš Hejkal, marketingový ředitel Stock Plzeň s.r.o.

Lihoviny Češi konzumují spíše výjimečně při oslavách

Z lihovin Čechům nejvíce chutnají rumy, ovocné pálenky, whisky a vodka. Panáka si však dají spíše výjimečně při oslavách nebo posezení s přáteli (70 %). Konzumace lihovin, zejména u mladších ročníků dlouhodobě klesá. Oproti starším lidem mají raději míchané koktejly. Dle průzkumu 27 % lidí vyhledává lihoviny od zahraničních výrobců, pětina volí české značky.

„Z pohledu kategorií nejvíce roste obliba třtinových rumů na úkor tuzemáku, dále vodka a giny, v jejichž případě se jedná o celoevropský trend,“ vysvětluje Jiří Štětina, generální ředitel společnosti Mast Jaegermeister CZ s.r.o.

Pivo si dopřáváme několikrát do týdne. Při posezení s přáteli, k jídlu nebo jen tak na chuť

Téměř třetina Čechů si dá pivo několikrát do týdne, hlavně o víkendu. Pivo nepije 12 % žen, avšak pouze 2 % mužů. Většina lidí (62 %) pivo konzumuje při posezení s přáteli, k jídlu si jej dává téměř polovina (49 %) a na chuť 43 % oslovených. Pětina pije pivo u televize. Obliba piva a ochucených piv stoupá zejména v létě.

Kontakt pro více informací:
Markéta Kabuďová, Insighters, tel.: 730 129 933, marketa.kabudova@insighters.cz

UVDL © 2020; Zásady ochrany osobních údajů

trikolora

Alkohol si vybíráme hlavně podle chuti. Češi ale přihlížejí také k osobní zkušenosti, příležitosti nebo ceně

Praha, 27. května 2021 – Češi si oblíbený alkoholický nápoj vybírají primárně podle chuti, dále pak předchozí zkušenosti, příležitosti, značky nebo ceny. Vyplývá to z průzkumu realizovaného prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos pro Unii výrobců a dovozců lihovin ČR (UVDL ČR). K nejoblíbenějším alkoholickým nápojům patří pivo, bílé víno a lihoviny, ty lidé konzumují spíše výjimečně při oslavách. Naopak pivo si dají klidně i několikrát za týden, a to zejména při posezení s přáteli, k jídlu nebo jen tak na chuť. I přes významně vyšší oblibu piva jsou přitom lihoviny v Česku třikrát více zatíženy spotřební daní.

Chuť je pro nás rozhodující. 69 % Čechů si alkoholický nápoj vybírá právě podle chuti. Důležitá je také osobní zkušenost (53 %), příležitost (41 %), značka a cena (41 %), přičemž pouze pro 26 % cena hraje rozhodující roli. Naopak vůně, obsah alkoholu ani roční období na výběr nemají zásadnější vliv. Pro většinu lidí (70 %) je cena určující jen občas. K nejoblíbenějším alkoholickým nápojům patří u mužů pivo (91 %), lihoviny (55 %) a bílé víno (48 %), ženy mají pivo v oblibě méně (67 %) a namísto lihovin preferují bílé a červené víno. Mladým lidem do 35 let chutnají míchané koktejly (26 %).

„Průzkumy mezi spotřebiteli i data z celní správy nám ukazují, že spotřeba piva a vína je u nás významně vyšší než spotřeba lihovin. Přitom lihoviny jsou spotřební daní zatížené vůbec nejvíce, trojnásobně více než pivo, víno spotřební daň neobsahuje žádnou. V posledních týdnech se znepokojením sledujeme vyjádření politiků o možném dalším zvyšování spotřební daně pouze v oblasti lihovin. K poslednímu extrémnímu navyšování o 13,2 % totiž došlo teprve nedávno, na začátku roku 2020. Likérníkům, citelně zasaženým pandemií a zvýšením spotřební daně, nezbude nic jiného, než tuto položku promítnout do koncové ceny, což otevírá stále větší prostor pro šedou ekonomiku a zvyšuje diskriminaci lihovin,“ uvádí Vladimír Darebník, výkonný ředitel UVDL ČR.

Češi rádi experimentují

Většina respondentů (64 %) ráda zkouší nové druhy a chutě alkoholických nápojů. Jedná se zejména o mladší lidi do 26 let. Konzervativněji se ke konzumaci alkoholických nápojů staví starší generace. Téměř polovina (41 %) lidí ve věku 54 až 65 let pije pouze svůj odzkoušený nápoj. Češi jsou také ochotní si za prémiový alkohol připlatit. Uvádí to čtvrtina respondentů. Při speciálních příležitostech, jako jsou svatby či jiné oslavy, si prémiový alkohol dopřává téměř polovina lidí (48 %).

„V posledních letech rostla spotřeba prémiových lihovin, která byla primárně tažena růstem importovaných značek, a to až do roku 2019. Od té doby převzaly růst převážně lokální značky třtinových rumů. Větší oblibu českých lihovin v posledních letech umocňuje i odliv zahraničních turistů v důsledku protipandemických opatření,“ říká Tomáš Hejkal, marketingový ředitel Stock Plzeň s.r.o.

Lihoviny Češi konzumují spíše výjimečně při oslavách

Z lihovin Čechům nejvíce chutnají rumy, ovocné pálenky, whisky a vodka. Panáka si však dají spíše výjimečně při oslavách nebo posezení s přáteli (70 %). Konzumace lihovin, zejména u mladších ročníků dlouhodobě klesá. Oproti starším lidem mají raději míchané koktejly. Dle průzkumu 27 % lidí vyhledává lihoviny od zahraničních výrobců, pětina volí české značky.

„Z pohledu kategorií nejvíce roste obliba třtinových rumů na úkor tuzemáku, dále vodka a giny, v jejichž případě se jedná o celoevropský trend,“ vysvětluje Jiří Štětina, generální ředitel společnosti Mast Jaegermeister CZ s.r.o.

Pivo si dopřáváme několikrát do týdne. Při posezení s přáteli, k jídlu nebo jen tak na chuť

Téměř třetina Čechů si dá pivo několikrát do týdne, hlavně o víkendu. Pivo nepije 12 % žen, avšak pouze 2 % mužů. Většina lidí (62 %) pivo konzumuje při posezení s přáteli, k jídlu si jej dává téměř polovina (49 %) a na chuť 43 % oslovených. Pětina pije pivo u televize. Obliba piva a ochucených piv stoupá zejména v létě.

Kontakt pro více informací: Markéta Kabuďová, Insighters, tel.: 730 129 933, marketa.kabudova@insighters.cz

cs_CZČeština