trikolora

Devět z deseti Čechů chybně označuje panáka destilátu za nápoj s nejvyšším obsahem alkoholu, říká průzkum

Praha, 2. prosince 2020 – Češi vůbec netuší, jaké množství alkoholu zkonzumují, pokud pijí pivo různé stupňovitosti a v různých porcích, skleničku vína nebo panák lihoviny. Za nápoj s nejvyšším obsahem alkoholu označuje devět z deseti respondentů velký panák 40% lihoviny (0,04 – 16g alkoholu l). Více alkoholu přitom obsahuje sklenka bílého vína (2 dcl – až 22 g alkoholu ) nebo velké 10° pivo (0,5 l – v průměru 20 g alkoholu). Data o chybném vnímání obsahu alkoholu v konzumních jednotkách u alkoholu vyplývají z průzkumu realizovaného agenturou Ipsos na vzorku 1 100 respondentů, který si nechala vypracovat Unie výrobců a dovozců lihovin České republiky (UVDL ČR). Na základě těchto výsledků spustila Unie edukační kampaň na sociálních sítích s Pepou Vípilem, který vysvětluje, že není až tak důležité co, ale kolik toho lidé vypijí.

Není důležité co, ale kolik

Lidé nejčastěji chybují při srovnání piva různých stupňů a velikostí (malé pivo/velké pivo) s lihovinami. Mylně se domnívají, že:

– Velké 10° pivo obsahuje méně alkoholu než velký panák 0,04 l 40% destilátu (93 %).
– Velké 10° pivo obsahuje méně alkoholu než malý panák 0,02 l 40% destilátu (74 %).
– Velké 12° pivo obsahuje méně alkoholu než malý panák 0,02 l 40% destilátu (58 %).

Nejvíce lidí si pak myslí, že malé 10° pivo obsahuje méně alkoholu než malý panák (0,02 dcl) 40% lihoviny (94 %). Lidé též často chybují, když předpokládají, že ve víně (2 dcl) je méně alkoholu než ve velkém panáku (0,04 l) 40% lihoviny (89 %). Opak je však pravdou. Sklenička bílého vína obsahuje 1822 g alkoholu, velké 10° pivo 1820 g a 4cl panák např. 40% vodky „jen“ 16 g. Ženy (92 %) častěji než muži (87 %) označovaly skleničku vína jako nápoj s nižším obsahem alkoholu. Naopak správný úsudek o  množství alkoholu ve velkém pivu měli především mladší lidé ve věku 18 až 35 let (11 %) a také vysokoškoláci (13 %).

„Z průzkumu z loňského roku jsme věděli, že základní znalost obsahu alkoholulu u piva, vína a lihovin je nízká, ale že jde o takto zásadní omyly i v konkrétních případech nás velmi překvapilo. Přitom ve všech nápojích je pořád ten samý alkohol. Ať jde o víno, pivo nebo lihoviny,“ uvádí Vladimír Darebník, výkonný ředitel Unie výrobců a dovozců lihovin ČR a dodává: „Lidé si pletou procenta označená na láhvi vyjadřující obsah alkoholu na 1 litr nápoje se skutečným obsahem alkoholu, který konzumují v jedné porci, a argumentují tím, že pivo obsahuje jen 4-5 % alkoholu, ale vodka 40 % a více. Už si však neuvědomují, v jakém množství daný nápoj konzumují. V půllitrové porci piva tedy vypijí více alkoholu než ve 4 cl velkém panáku vodky. Těžce rozumí tomu, že alkohol je jen jeden.“

Alkohol je jen jeden
Na základě výsledků průzkumu spustila UVDL edukační kampaň s Pepou Vípilem, který na sociálních sítích vysvětluje, že není až tak důležité co, ale kolik toho lidé vypijí. Tváří kampaně je personifikovaná postava Pepy Vípila, jehož jméno se skládá z prvních písmen slov no, PIvo, Lihoviny a poukazuje na fakt, že alkohol je jen jeden. Kampaň poběží do poloviny roku 2021 na Facebooku osvětového programu 
„Pij s rozumem.”

UVDL © 2020; Zásady ochrany osobních údajů

trikolora

Devět z deseti Čechů chybně označuje panáka destilátu za nápoj s nejvyšším obsahem alkoholu, říká průzkum

Praha, 2. prosince 2020 – Češi vůbec netuší, jaké množství alkoholu zkonzumují, pokud pijí pivo různé stupňovitosti a v různých porcích, skleničku vína nebo panák lihoviny. Za nápoj s nejvyšším obsahem alkoholu označuje devět z deseti respondentů velký panák 40% lihoviny (0,04 – 16g alkoholu l). Více alkoholu přitom obsahuje sklenka bílého vína (2 dcl – až 22 g alkoholu ) nebo velké 10° pivo (0,5 l – v průměru 20 g alkoholu). Data o chybném vnímání obsahu alkoholu v konzumních jednotkách u alkoholu vyplývají z průzkumu realizovaného agenturou Ipsos na vzorku 1 100 respondentů, který si nechala vypracovat Unie výrobců a dovozců lihovin České republiky (UVDL ČR). Na základě těchto výsledků spustila Unie edukační kampaň na sociálních sítích s Pepou Vípilem, který vysvětluje, že není až tak důležité co, ale kolik toho lidé vypijí.

Není důležité co, ale kolik

Lidé nejčastěji chybují při srovnání piva různých stupňů a velikostí (malé pivo/velké pivo) s lihovinami. Mylně se domnívají, že:

– Velké 10° pivo obsahuje méně alkoholu než velký panák 0,04 l 40% destilátu (93 %).
– Velké 10° pivo obsahuje méně alkoholu než malý panák 0,02 l 40% destilátu (74 %).
– Velké 12° pivo obsahuje méně alkoholu než malý panák 0,02 l 40% destilátu (58 %).

Nejvíce lidí si pak myslí, že malé 10° pivo obsahuje méně alkoholu než malý panák (0,02 dcl) 40% lihoviny (94 %). Lidé též často chybují, když předpokládají, že ve víně (2 dcl) je méně alkoholu než ve velkém panáku (0,04 l) 40% lihoviny (89 %). Opak je však pravdou. Sklenička bílého vína obsahuje 1822 g alkoholu, velké 10° pivo 1820 g a 4cl panák např. 40% vodky „jen“ 16 g. Ženy (92 %) častěji než muži (87 %) označovaly skleničku vína jako nápoj s nižším obsahem alkoholu. Naopak správný úsudek o  množství alkoholu ve velkém pivu měli především mladší lidé ve věku 18 až 35 let (11 %) a také vysokoškoláci (13 %).

„Z průzkumu z loňského roku jsme věděli, že základní znalost obsahu alkoholulu u piva, vína a lihovin je nízká, ale že jde o takto zásadní omyly i v konkrétních případech nás velmi překvapilo. Přitom ve všech nápojích je pořád ten samý alkohol. Ať jde o víno, pivo nebo lihoviny,“ uvádí Vladimír Darebník, výkonný ředitel Unie výrobců a dovozců lihovin ČR a dodává: „Lidé si pletou procenta označená na láhvi vyjadřující obsah alkoholu na 1 litr nápoje se skutečným obsahem alkoholu, který konzumují v jedné porci, a argumentují tím, že pivo obsahuje jen 4-5 % alkoholu, ale vodka 40 % a více. Už si však neuvědomují, v jakém množství daný nápoj konzumují. V půllitrové porci piva tedy vypijí více alkoholu než ve 4 cl velkém panáku vodky. Těžce rozumí tomu, že alkohol je jen jeden.“

Alkohol je jen jeden
Na základě výsledků průzkumu spustila UVDL edukační kampaň s Pepou Vípilem, který na sociálních sítích vysvětluje, že není až tak důležité co, ale kolik toho lidé vypijí. Tváří kampaně je personifikovaná postava Pepy Vípila, jehož jméno se skládá z prvních písmen slov no, PIvo, Lihoviny a poukazuje na fakt, že alkohol je jen jeden. Kampaň poběží do poloviny roku 2021 na Facebooku osvětového programu 
„Pij s rozumem.”

cs_CZČeština