trikolora

Prodeje lihovin během pandemie poklesly

Praha, 13. prosince 2021 – Sektor lihovin patří k jedněm z více zasažených oborů koronavirovou pandemií. V Česku se během prvního pandemického roku zkonzumovalo o 2,4 mil. litrů lihovin méně ve srovnání s rokem 2019. Lihoviny jsou přitom v Česku mezi alkoholickými nápoji nejvíce zatížené spotřební daní, a to i přesto, že se podílejí pouze z 28 % na celkové spotřebě alkoholu.

Ani v letošním roce Češi nepřišli lihovinám více na chuť. V průběhu prvních osmi měsíců roku 2021 se prodalo o 1,6 mil. litrů lihovin méně v porovnání se stejným obdobím v roce 2019. Pokles způsobilo zejména opakované uzavření HORECA sektoru, tradičně největšího odbytiště likérníků, a také odliv turistů a zahraničních pracovníků. Nejoblíbenějším alkoholickým nápojem se během pandemie stalo víno. V maloobchodě se jej v prvních devíti měsících roku 2021 prodalo o 17 % více než ve stejném období v roce 2019. Pro porovnání prodeje piva v prodejnách vzrostly o 4 %, lihovin o 17 %, ztráty těchto výrobků v gastronomii však dosahují 46 % u piva a 54 % u lihovin. Prodej vína v gastronomii činí jenom malou část celkového prodeje.

Panáka pouze výjimečně, pivo několikrát do týdne

Podle průzkumu agentury Ipsos realizovaného pro Unii výrobců a dovozců lihovin ČR v květnu 2021 patří k nejoblíbenějším alkoholickým nápojům pivo, bílé víno a poté lihoviny. Alkoholický nápoj si Češi vybírají primárně podle chuti, dále pak podle předchozí zkušenosti, příležitosti, značky nebo ceny. Většina si dopřává panáka lihoviny pouze při výjimečných příležitostech, jako jsou oslavy či posezení s přáteli. Naopak pivo konzumují několikrát do týdne s přáteli, k jídlu nebo jen tak na chuť.

   

Grafy 1 a 2: Konzumace lihoviny vs. pivo dle četnosti a příležitosti.
Zdroj: Instant Research (05/2021): Průzkum Trendy v konzumaci alkoholických nápojů. 1000 respondentů.

Lihoviny jsou 3x více zatíženy spotřební daní než pivo

Spotřební daň je u alkoholických nápojů vybírána jako u jediného zástupce potravin. Tvoří tak stabilní součást příjmů státního rozpočtu. Jaké je současné nastavení u alkoholických nápojů?

Pro lepší představu uveďme ilustrační příklad. Při koupi 0,5 l lahve 40% lihoviny, např. vodky, bude spotřební daň dosahovat 65 Kč. U piva z velkých pivovarů s výstavem nad 200 000 hl ročně tvoří spotřební daň u 0,5 l lahve jedenáctky asi 1,80 Kč. Tiché víno má v České republice nulovou sazbu spotřební daně, a to i přesto, že více než 2/3 celkového objemu vína se na náš trh dováží ze zahraničí.

Zdroj: Celní správa, vlastní zpracování.

Lihoviny jsou tak mezi alkoholickými výrobky nejvíce zatížené spotřební daní. 59 % z celkového inkasa za alkoholické nápoje za rok 2020 připadlo právě na sektor lihovin, přesto, že se podílejí pouze z 28 % na celkové spotřebě alkoholu. „Státní instituce nižším zdaněním vytvářejí ve společnosti klamnou představu, že víno nebo pivo obsahují jiný „lepší“ alkohol. Přitom tyto nápoje obsahují ten samý alkohol jako lihoviny, a co navíc, vypije se ho ve formě piva a vína 3x více. Státní kasa ale za 3x větší objem utrží o 40 % méně,“ uvádí Vladimír Darebník, výkonný ředitel UVDL ČR.

Alkohol je jen jeden

Zažitá představa o rozdělení alkoholu na tvrdý a měkký stojí tak trochu na vodě. Alkohol je jen jeden, liší se jen jeho koncentrace. Ve velkém 12° pivu je ho například více, než ve velkém panáku vodky. Že Češi vůbec netuší, jaké množství alkoholu zkonzumují, pokud pijí pivo různé stupňovitosti a v různých porcích, skleničku vína nebo panák lihoviny, potvrdil průzkum realizovaný agenturou Ipsos na podzim 2020. Za nápoj s nejvyšším obsahem alkoholu označuje devět z deseti respondentů velký panák 40% lihoviny (0,04 l má 16g alkoholu). Více alkoholu přitom obsahuje sklenka bílého vína (2 dcl – až 22 g alkoholu) nebo velké 10° pivo (0,5 l má v průměru 20 g alkoholu). Na základě těchto výsledků spustila Unie výrobců a dovozců lihovin ČR edukační kampaň na sociálních sítích s komiksovou postavičkou – Pepou Vípilem, který vysvětluje, že není až tak důležité co, ale kolik toho lidé vypijí. „Lidé si pletou procenta označená na lahvi vyjadřující obsah alkoholu na 1 litr nápoje se skutečným obsahem alkoholu, který konzumují v jedné porci,“ vysvětluje Vladimír Darebník.

UVDL © 2020; Zásady ochrany osobních údajů

trikolora

Prodeje lihovin během pandemie poklesly

Praha, 13. prosince 2021 – Sektor lihovin patří k jedněm z více zasažených oborů koronavirovou pandemií. V Česku se během prvního pandemického roku zkonzumovalo o 2,4 mil. litrů lihovin méně ve srovnání s rokem 2019. Lihoviny jsou přitom v Česku mezi alkoholickými nápoji nejvíce zatížené spotřební daní, a to i přesto, že se podílejí pouze z 28 % na celkové spotřebě alkoholu.

Ani v letošním roce Češi nepřišli lihovinám více na chuť. V průběhu prvních osmi měsíců roku 2021 se prodalo o 1,6 mil. litrů lihovin méně v porovnání se stejným obdobím v roce 2019. Pokles způsobilo zejména opakované uzavření HORECA sektoru, tradičně největšího odbytiště likérníků, a také odliv turistů a zahraničních pracovníků. Nejoblíbenějším alkoholickým nápojem se během pandemie stalo víno. V maloobchodě se jej v prvních devíti měsících roku 2021 prodalo o 17 % více než ve stejném období v roce 2019. Pro porovnání prodeje piva v prodejnách vzrostly o 4 %, lihovin o 17 %, ztráty těchto výrobků v gastronomii však dosahují 46 % u piva a 54 % u lihovin. Prodej vína v gastronomii činí jenom malou část celkového prodeje.

Panáka pouze výjimečně, pivo několikrát do týdne

Podle průzkumu agentury Ipsos realizovaného pro Unii výrobců a dovozců lihovin ČR v květnu 2021 patří k nejoblíbenějším alkoholickým nápojům pivo, bílé víno a poté lihoviny. Alkoholický nápoj si Češi vybírají primárně podle chuti, dále pak podle předchozí zkušenosti, příležitosti, značky nebo ceny. Většina si dopřává panáka lihoviny pouze při výjimečných příležitostech, jako jsou oslavy či posezení s přáteli. Naopak pivo konzumují několikrát do týdne s přáteli, k jídlu nebo jen tak na chuť.

Grafy 1 a 2: Konzumace lihoviny vs. pivo dle četnosti a příležitosti.
Zdroj: Instant Research (05/2021): Průzkum Trendy v konzumaci alkoholických nápojů. 1000 respondentů.

Lihoviny jsou 3x více zatíženy spotřební daní než pivo

Spotřební daň je u alkoholických nápojů vybírána jako u jediného zástupce potravin. Tvoří tak stabilní součást příjmů státního rozpočtu. Jaké je současné nastavení u alkoholických nápojů?

Pro lepší představu uveďme ilustrační příklad. Při koupi 0,5 l lahve 40% lihoviny, např. vodky, bude spotřební daň dosahovat 65 Kč. U piva z velkých pivovarů s výstavem nad 200 000 hl ročně tvoří spotřební daň u 0,5 l lahve jedenáctky asi 1,80 Kč. Tiché víno má v České republice nulovou sazbu spotřební daně, a to i přesto, že více než 2/3 celkového objemu vína se na náš trh dováží ze zahraničí.

Zdroj: Celní správa, vlastní zpracování.

Lihoviny jsou tak mezi alkoholickými výrobky nejvíce zatížené spotřební daní. 59 % z celkového inkasa za alkoholické nápoje za rok 2020 připadlo právě na sektor lihovin, přesto, že se podílejí pouze z 28 % na celkové spotřebě alkoholu. „Státní instituce nižším zdaněním vytvářejí ve společnosti klamnou představu, že víno nebo pivo obsahují jiný „lepší“ alkohol. Přitom tyto nápoje obsahují ten samý alkohol jako lihoviny, a co navíc, vypije se ho ve formě piva a vína 3x více. Státní kasa ale za 3x větší objem utrží o 40 % méně,“ uvádí Vladimír Darebník, výkonný ředitel UVDL ČR.

Alkohol je jen jeden

Zažitá představa o rozdělení alkoholu na tvrdý a měkký stojí tak trochu na vodě. Alkohol je jen jeden, liší se jen jeho koncentrace. Ve velkém 12° pivu je ho například více, než ve velkém panáku vodky. Že Češi vůbec netuší, jaké množství alkoholu zkonzumují, pokud pijí pivo různé stupňovitosti a v různých porcích, skleničku vína nebo panák lihoviny, potvrdil průzkum realizovaný agenturou Ipsos na podzim 2020. Za nápoj s nejvyšším obsahem alkoholu označuje devět z deseti respondentů velký panák 40% lihoviny (0,04 l má 16g alkoholu). Více alkoholu přitom obsahuje sklenka bílého vína (2 dcl – až 22 g alkoholu) nebo velké 10° pivo (0,5 l má v průměru 20 g alkoholu). Na základě těchto výsledků spustila Unie výrobců a dovozců lihovin ČR edukační kampaň na sociálních sítích s komiksovou postavičkou – Pepou Vípilem, který vysvětluje, že není až tak důležité co, ale kolik toho lidé vypijí. „Lidé si pletou procenta označená na lahvi vyjadřující obsah alkoholu na 1 litr nápoje se skutečným obsahem alkoholu, který konzumují v jedné porci,“ vysvětluje Vladimír Darebník.

cs_CZČeština