trikolora

Zvýšení spotřební daně na lihoviny do státní kasy více peněz nepřineslo. Inkaso je nejnižší od roku 2017

Praha, 15. dubna 2021 – Stát na spotřební dani za lihoviny vybral o 466 mil. Kč méně ve srovnání s rokem 2019. Za poslední tři roky vůbec nejméně. I přes významné zvýšení spotřební daně na lihoviny o 13,2 % počátkem roku 2020 tak sektor lihovin do státní kasy více peněz nepřinesl. Souvisí to s nižší konzumací lihovin během koronavirové pandemie (meziročně pokles prodejů o 4,3 %). Spotřeba lihovin navíc i dlouhodobě mírně klesá.1 Zatížení lihovin spotřební daní je přitom téměř 3 krát vyšší ve srovnání s pivem při porovnání běžně konzumovaných porcí (0,5 l u piva a 0,04 l u 40% lihoviny). Inkaso spotřební daně za alkoholické nápoje bylo meziročně o 5,3 % nižší.

Lihoviny jsou mezi alkoholickými výrobky nejvíce zatížené spotřební daní. 60 % z celkového inkasa za alkoholické nápoje za rok 2020 připadlo právě na sektor lihovin, přesto, že se podílejí pouze 28% na celkové spotřebě alkoholu. Stát ve spotřební dani za lihoviny vybral 7,8 mld. Kč. O 5,7 % méně než v roce 2019, i přesto, že se sazba zvýšila o 13,2 %. Pivovary odvedly na spotřební dani o 199 mil. Kč (4,2 %) méně než v roce 2019. Naopak šumivé víno bylo v roce 2020 na vzestupu, inkaso za něj bylo o 10 % vyšší (o 41 mil. Kč). Na tiché víno je v České republice nulová spotřební daň, a to přesto, že více než 2/3 celkového objemu vína se na náš trh dováží ze zahraničí. Unie výrobců a dovozců lihovin ČR (UVDL ČR) dlouhodobě upozorňuje na nerovnoměrné zatížení segmentu lihovin ve srovnání s ostatními druhy alkoholických nápojů. Lihoviny jsou ve srovnání s pivem zatíženy spotřební daní 3 krát více. Ve většině sousedních zemí je rozdíl v zatížení lihovin a ostatních alkoholických nápojů nižší. Dle výpočtů UVDL ČR by stát při uplatnění jednotné sazby daně na líh u všech druhů alkoholických nápojů vybral v roce 2020 až o 14 mld. Kč více.

„Češi v loňském roce zkonzumovali přibližně o 2,4 mil. litrů lihovin méně než v roce 2019. Navíc spotřeba dlouhodobě mírně klesá. Naopak spotřeba vína mírně stoupá, ale s výjimkou šumivého vína má nulovou spotřební daň,“ uvádí Vladimír Darebník, výkonný ředitel UVDL ČR a doplňuje: „Státní instituce nižším zdaněním vytvářejí ve společnosti klamnou představu, že víno nebo pivo obsahují jiný alkohol. Přitom tyto nápoje obsahují ten samý alkohol jako lihoviny a co navíc, vypije se ho ve formě piva a vína 3x více. Státní kasa ale za 3x větší objem utrží o 40 % méně. Nesystematičnost ve spotřebním zdanění dramaticky zvyšuje diskriminaci mezi jednotlivými typy nápojů a dezorientaci lidí.“

Zdanění tichého vína by mohlo do státní kasy přinést minimálně 1,8 mld. Kč

Ze Studie o společenských nákladech konzumace alkoholu v České republice zpracované společností iHETA v roce 2019 vyplývá, že hlavní vliv na lidské zdraví má celkový obsah požitého etanolu nikoliv typ alkoholického nápoje.2 Různá sazba spotřebního zdanění u jednotlivých nápojů to v praxi nicméně nereflektuje. Na tiché víno je u nás i přes zvyšující se spotřebu sazba nulová. CEVRO Institut ve své studii z roku 2020 doporučuje zvýšení spotřební daně právě u tichého vína ve výši 1000 Kč/hl s výjimkou pro malé české a moravské vinaře.3 Takové opatření by přineslo až 1,8 mld. Kč ročně. Naopak vyšší zdanění lihovin studie již nedoporučuje z důvodu možného přesunu výrobců i spotřebitelů do šedé ekonomiky. UVDL ČR také upozorňuje na možný přechod spotřebitelů na jiné, těžší, nelegální, avšak levnější drogy.

Alkohol je jen jeden

UVDL ČR na podzim loňského roku spustila edukační kampaň s Pepou Vípilem, který na sociálních sítích vysvětluje, že není až tak důležité co, ale kolik toho lidé vypijí. Tváří kampaně je personifikovaná postava Pepy Vípila, jehož jméno se skládá z prvních písmen slov no, PIvo, Lihoviny a poukazuje na fakt, že u všechny alkoholické nápoje obsahují jeden a ten samý etanol. Kampaň poběží do poloviny roku 2021 na Facebooku osvětového programuPij s rozumem“.

1 Český statistický úřad (2019): Spotřeba alkoholických nápojů a cigaret na 1 obyvatele ČR

2 iHETA (2019): Společenské náklady konzumace alkoholu v České republice [online]. Dostupné na: http://www.iheta.org/ext/publication/files/Report_merged_grant_alkohol_2019-04-10%20-%20final.pdf

3 CEVRO Institut (2020): Ekonomika po koronakrizi: Rozpočtová opatření v oblasti spotřební daní [online]. Dostupné na: https://www.cevroinstitut.cz/data/2020-spotrebnidane.pdf

UVDL © 2020; Zásady ochrany osobních údajů

trikolora

Zvýšení spotřební daně na lihoviny do státní kasy více peněz nepřineslo. Inkaso je nejnižší od roku 2017

Praha, 15. dubna 2021 – Stát na spotřební dani za lihoviny vybral o 466 mil. Kč méně ve srovnání s rokem 2019. Za poslední tři roky vůbec nejméně. I přes významné zvýšení spotřební daně na lihoviny o 13,2 % počátkem roku 2020 tak sektor lihovin do státní kasy více peněz nepřinesl. Souvisí to s nižší konzumací lihovin během koronavirové pandemie (meziročně pokles prodejů o 4,3 %). Spotřeba lihovin navíc i dlouhodobě mírně klesá.1 Zatížení lihovin spotřební daní je přitom téměř 3 krát vyšší ve srovnání s pivem při porovnání běžně konzumovaných porcí (0,5 l u piva a 0,04 l u 40% lihoviny). Inkaso spotřební daně za alkoholické nápoje bylo meziročně o 5,3 % nižší.

Lihoviny jsou mezi alkoholickými výrobky nejvíce zatížené spotřební daní. 60 % z celkového inkasa za alkoholické nápoje za rok 2020 připadlo právě na sektor lihovin, přesto, že se podílejí pouze 28% na celkové spotřebě alkoholu. Stát ve spotřební dani za lihoviny vybral 7,8 mld. Kč. O 5,7 % méně než v roce 2019, i přesto, že se sazba zvýšila o 13,2 %. Pivovary odvedly na spotřební dani o 199 mil. Kč (4,2 %) méně než v roce 2019. Naopak šumivé víno bylo v roce 2020 na vzestupu, inkaso za něj bylo o 10 % vyšší (o 41 mil. Kč). Na tiché víno je v České republice nulová spotřební daň, a to přesto, že více než 2/3 celkového objemu vína se na náš trh dováží ze zahraničí. Unie výrobců a dovozců lihovin ČR (UVDL ČR) dlouhodobě upozorňuje na nerovnoměrné zatížení segmentu lihovin ve srovnání s ostatními druhy alkoholických nápojů. Lihoviny jsou ve srovnání s pivem zatíženy spotřební daní 3 krát více. Ve většině sousedních zemí je rozdíl v zatížení lihovin a ostatních alkoholických nápojů nižší. Dle výpočtů UVDL ČR by stát při uplatnění jednotné sazby daně na líh u všech druhů alkoholických nápojů vybral v roce 2020 až o 14 mld. Kč více.

„Češi v loňském roce zkonzumovali přibližně o 2,4 mil. litrů lihovin méně než v roce 2019. Navíc spotřeba dlouhodobě mírně klesá. Naopak spotřeba vína mírně stoupá, ale s výjimkou šumivého vína má nulovou spotřební daň,“ uvádí Vladimír Darebník, výkonný ředitel UVDL ČR a doplňuje: „Státní instituce nižším zdaněním vytvářejí ve společnosti klamnou představu, že víno nebo pivo obsahují jiný alkohol. Přitom tyto nápoje obsahují ten samý alkohol jako lihoviny a co navíc, vypije se ho ve formě piva a vína 3x více. Státní kasa ale za 3x větší objem utrží o 40 % méně. Nesystematičnost ve spotřebním zdanění dramaticky zvyšuje diskriminaci mezi jednotlivými typy nápojů a dezorientaci lidí.“

Zdanění tichého vína by mohlo do státní kasy přinést minimálně 1,8 mld. Kč

Ze Studie o společenských nákladech konzumace alkoholu v České republice zpracované společností iHETA v roce 2019 vyplývá, že hlavní vliv na lidské zdraví má celkový obsah požitého etanolu nikoliv typ alkoholického nápoje.2 Různá sazba spotřebního zdanění u jednotlivých nápojů to v praxi nicméně nereflektuje. Na tiché víno je u nás i přes zvyšující se spotřebu sazba nulová. CEVRO Institut ve své studii z roku 2020 doporučuje zvýšení spotřební daně právě u tichého vína ve výši 1000 Kč/hl s výjimkou pro malé české a moravské vinaře.3 Takové opatření by přineslo až 1,8 mld. Kč ročně. Naopak vyšší zdanění lihovin studie již nedoporučuje z důvodu možného přesunu výrobců i spotřebitelů do šedé ekonomiky. UVDL ČR také upozorňuje na možný přechod spotřebitelů na jiné, těžší, nelegální, avšak levnější drogy.

Alkohol je jen jeden

UVDL ČR na podzim loňského roku spustila edukační kampaň s Pepou Vípilem, který na sociálních sítích vysvětluje, že není až tak důležité co, ale kolik toho lidé vypijí. Tváří kampaně je personifikovaná postava Pepy Vípila, jehož jméno se skládá z prvních písmen slov no, PIvo, Lihoviny a poukazuje na fakt, že u všechny alkoholické nápoje obsahují jeden a ten samý etanol. Kampaň poběží do poloviny roku 2021 na Facebooku osvětového programuPij s rozumem“.

1 Český statistický úřad (2019): Spotřeba alkoholických nápojů a cigaret na 1 obyvatele ČR

2 iHETA (2019): Společenské náklady konzumace alkoholu v České republice [online]. Dostupné na: http://www.iheta.org/ext/publication/files/Report_merged_grant_alkohol_2019-04-10%20-%20final.pdf

3 CEVRO Institut (2020): Ekonomika po koronakrizi: Rozpočtová opatření v oblasti spotřební daní [online]. Dostupné na: https://www.cevroinstitut.cz/data/2020-spotrebnidane.pdf

cs_CZČeština